مسعود شاهدي ،از سازندگان اين نخل در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و حماسه ايسنا - منطقه يزد،‌اظهار داشت:درعاشوراي سال گذشته تصميم به ساخت يك نخل سيد الشهداء براي ارسال به كربلا گرفته شد و در روز اربعين مراحل اجرايي ساخت نخل شروع شد .

وي افزود: در ساخت اين نخل كه با همكاري و مساعدت تمامي مردم يزد در حال انجام است ،در حدود يازده كيلوگرم نقره و يك و نيم كيلوگرم طلا روي اين نخل به صورت قلم زني در بدنه نخل كار گذاشته مي شود.

اين خادم اهل بيت ياد آور شد: در سالروز شهادت مادر بزرگوار سيدالشهداء، حضرت فاطمه الزهراء (س) ، كارواني از خادمين حرم امام رضا (ع) و عده محدودي از مردم يزد، اين نخل سيدالشهداء را تا كربلا با پاي پياده بدرقه خواهند كرد.

شاهدي از ديگر مشخصات اين نخل را، نوشتن اسامي 72 تن از شهداي كربلا و 14 معصوم (ع) توسط هنرمندان معرق كار چوب بر بدنه نخل را از ويژگي هاي ديگر آن دانست و افزود: همزمان با شروع ساخت نخل يك ختم 40 روزه زيارت عاشورا توسط مردم برگزار شده كه بالغ بر 11 هزار نفر در سطح استان در آن شركت كردند و اسامي كليه افرادي كه در جنبه هاي معنوي و مادي ساخت نخل سهيم بوده اند با گلاب و زعفران نوشته و در نخل جا سازي خواهد شد.

اين سازنده نخل سيدالشهداء با بيان اينكه پيش از اين يك نخل ديگري براي خيمه گاه حضرت ابوالفضل (ع) در خيابان مهدي ساخته است، تأكيد كرد: همه مردم استان يزد در ساخت وارسال اين نخل به كربلا سهيم هستند و ساخت اين نخل با استفاده از نذورات مردم است و هيچ نهاد يا هيئت خاصي در ساخت ان دخيل نيست

گفتني است: نخل عنصري نمادين است كه در ايام عزاداري عاشورا، سياه‌پوش و با آيينه و شمشير تزيين مي‌شود و بر دوش مردم گرداگرد حسينيه يا تكيه به حركت درمي‌آيد كه گويا بزرگ‌ترين نخل استان يزد، نخل تكيه امرچقماق است كه اجراي مراسم نخل‌گرداني آن در عاشورا، اجرايي منحصر به‌فرد است. نخل‌گرداني ازجمله رسوم رايجي است كه در آن نخل نشان‌گر تابوت امام حسين (ع) است

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا